Bariery drogowe – dlaczego są tak istotne?
Bezpieczeństwo ruchu drogowego to bardzo złożony temat, w skład którego wchodzi wiele elementów. Jednym z nich są elementy stałe, otaczające jezdnię. Warto zwrócić szczególną uwagę na istotną funkcję barier drogowych, które mogą być bardzo różnorodne.
Bariery drogowe – co to za urządzenia?
Bariery drogowe uznawane są przez specjalistów za aktywne urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Innymi słowy, w razie wypadku pojazd wchodzi w bezpośredni kontakt z barierką. Bariery drogowe montowane są w celu uniemożliwienia pojazdom zjechania z drogi w niebezpiecznych miejscach. Innym zastosowaniem barier drogowych jest uniemożliwienie przecięcia jezdni w niedozwolonym miejscu – np. oddzielenie wielopasmowych ulic o przeciwległych kierunkach jazdy. Barierki oddzielają również elementy stałe i przeszkody, które znajdują się w pobliżu jezdni. Warto dodać, że zamontowanie barier drogowych prawo umożliwia wyłącznie w sytuacji, gdy wypadek i jego skutki mogą być w 100% poważniejsze, niż samo uderzenie w barierę.
Rodzaje barier drogowych
Istnieje wiele rodzajów barier drogowych, które mają odmienne zadania. Wszystkie funkcje barier reguluje prawo drogowe, a ich podział i zastosowanie są restrykcyjnie przestrzegane. Bariery drogowe dzielimy ze względu na funkcję:
– skrajne – zamontowane przy krawędziach jezdni i mostów,
– dzielące – montowane na pasach dzielących drogi dwujezdniowe,
– osłonowe – umieszczane pomiędzy jezdnią a obiektami lub przeszkodami stałymi.
Bariery dzieli się również ze względu na materiał, z jakiego są wykonane. Najbardziej popularne to:
– bariery betonowe,
– bariery drogowe stalowo-betonowe,
– bariery stalowe liniowe,
– barierki z tworzyw sztucznych z wypełnieniem.
Innym podziałem barier jest charakterystyka według odkształcenia w czasie kolizji. W tym przypadku wyróżnia się bariery drogowe sztywne, których odkształcenie równe jest zeru. Innym rodzajem są bariery wzmocnione, których odkształcenie może dochodzić do 0,85 metra. Ostatnie to bariery podatne – one odkształcać się mogą w zakresie 0,6 do 3,5 metra.
Bariery ochronne muszą spełnić wymagania!
Bariery liniowe, w tym bariery drogowe stalowe mogą być stosowane przy krawędziach pasa ruchu pod warunkiem, że spełnią warunki odkształcenia w czasie kolizji – stąd wielka odpowiedzialność producentów, którzy powinni być profesjonalistami w swojej dziedzinie. Bariery z tworzywa sztucznego muszą być odpowiedniej wytrzymałości i mieć możliwość obciążenia ich wnętrza materiałem obciążającym. Zarówno bariery drogowe stalowe, jak i pozostałe, muszą spełnić restrykcyjne atesty bezpieczeństwa.